Het beoogde project:‘Taalimpuls’ heeft betrekking op een taalimpuls voor het jonge kind omdat we ervan overtuigd zijn dat wanneer we ons richten op leerlingen van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) dit ervoor gaat zorgen dat er voor deze leerlingen minder extra ondersteuning nodig zal zijn in hun verdere schoolloopbaan.
De relatie met de basisondersteuning: met de preventieve aanpak van ‘Taalimpuls’ hebben we bij de start in het basisonderwijs duidelijk om welke leerlingen het gaat en pakken we het direct bij de basis van het taalonderwijs aan.
Verbredend:
doorlopende taallijnen
Verdiepend:
meer taalonderwijs voor – in ieder geval- de beoogde groep leerlingen
gezamenlijk professionaliseren (Benchmarken; een kijkje in de keuken bij elkaar, versterking door good practice)
Vernieuwend:
de routekaart binnen de gemeente Aalburg
schoolbibliotheek voor peuters
(Eventueel: samenwerking met ROC’s & PABO’s)
Doelstelling:
- Pedagogisch medewerkers, leerkrachten en ouders/verzorgers hebben kennis van de leerlijn mondelinge taal en voeren deze uit zoals zal worden beschreven
- Pedagogisch medewerkers, leerkrachten en ouders/verzorgers kennen elkaar en weten bij wie ze moeten zijn voor aanpassingen in het aanbod
- Alle kinderen voldoen aan de normen die behoren bij de Basiswoordenschat Amsterdamse Kleuters (BAK)
- Alle leerlingen in groep 2 hebben na 1 jaar een groei in niveauwaarde van 0,3 en na 2 jaar een groei van 0,6 op de toets Taal voor Kleuters
We richten ons op de professionalisering van pedagogisch medewerkers en leerkrachten en zo – in een doorgaande lijn- op de educatie en ontwikkeling van kinderen van 2 ½ tot 6 jaar. Het versterken van de samenwerking tussen pedagogisch medewerkers, leerkrachten en ouders. Het formuleren van speerpunten op de leerlijnen van taal en een concrete uitwerking hiervan gericht op de dagelijkse praktijk voor kinderen van 2 ½ tot 6 jaar.
Ambitie:
We gaan een samenwerkingsconvenant aan met kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en basisscholen, waarbij het professionaliseringsaanbod voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten groep 1,2 (3) zich met name richt op masterclasses en lerende netwerken waarin professionals samen leren.
Daarnaast willen we een pedagogisch partnerschap aangaan met ouders.