Met inzet van Taalimpuls werken we aan verschillende doelstellingen en ambities, zoals geformuleerd in het projectplan. We richten ons daarbij op de professionalisering van pedagogisch medewerkers en leerkrachten en zo – in een doorgaande lijn- op de educatie en ontwikkeling van kinderen van 2 ½ tot 6 jaar.
Een beoogde opbrengst daarbij is dat we de taalontwikkeling van kinderen in deze doelgroep dermate stimuleren dat we de leeropbrengsten op individueel niveau verhogen.
We hebben getracht om daarbij een meetbare resultaatafspraak te maken. Dit blijkt echter ingewikkeld. Op een aantal deelnemende scholen worden de kleutertoetsen niet meer gebruikt, en worden kleuters gevolgd aan de hand van ontwikkelingslijnen. Op de scholen die de kleutertoetsen nog wel afnemen worden tevens ontwikkelingslijnen gehanteerd.
Ook hierin is geen sprake van uniformiteit; op de scholen van De Stroming wordt gebruik gemaakt van de leerlijnen in Parnassys terwijl op de scholen van SOOLvA gebruik wordt gemaakt van de Kijk! - ontwikkelingslijnen.
Op basis van het bovenstaande zijn we tot de volgende resultaatafspraak gekomen:
Doelgroepkinderen moeten (taal)ontwikkeling (blijven) doormaken ten opzichte van zichzelf. Aan de hand van het ontwikkelvolgsysteem dat op school gebruikt wordt is te zien dat er groei zit in de taalontwikkeling van het kind richting de overgangscriteria m.b.t. de overgang van groep 2 naar 3, die binnen de school/stichting zijn geformuleerd.
Idealiter kan de leerling de overgang van groep 2 naar groep 3 maken zonder ontwikkelingsachterstand op het gebied van taal. Wanneer dit niet reëel blijkt, stellen we dat de leerling met taalachterstand bediend moet kunnen worden binnen de basisondersteuning bij een overgang naar groep 3.